Három évente volt egy esemény, amit biztosan nagyon vártam, a Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál, ennek örökébe lépet, folytatva a jó hagyományt a Metamorfózis fesztivál.
Idén volt az első Metamorfózis, már kíváncsian vártam, milyen lesz és miben lesz más. Lesz- e annyi, lesz -e olyan...
Más.. nyilván mások a lehetőségek is, de tetszik, örülök, nem csalódtam! Szombaton kezdődött minden napra tartogatva meglepetéseket, napi többet is.
Nekem a veszprémi Ha Dede sajnos kimarad, (pedig nagyon kíváncsi vagyok rá), én Honty Mária kiállításával kezdtem a fesztiválozást.
A bábok már ismerősek voltak, egyrészt színei- s formavilága megidézték a gyerekkoromat, hiszen ezeket a bábokat '82 -ben készítette az iparművész bábtervező, másrészt láttam már őket a Színháztörténeti Múzeumban.
Idén volt az első Metamorfózis, már kíváncsian vártam, milyen lesz és miben lesz más. Lesz- e annyi, lesz -e olyan...
Más.. nyilván mások a lehetőségek is, de tetszik, örülök, nem csalódtam! Szombaton kezdődött minden napra tartogatva meglepetéseket, napi többet is.
Nekem a veszprémi Ha Dede sajnos kimarad, (pedig nagyon kíváncsi vagyok rá), én Honty Mária kiállításával kezdtem a fesztiválozást.
A bábok már ismerősek voltak, egyrészt színei- s formavilága megidézték a gyerekkoromat, hiszen ezeket a bábokat '82 -ben készítette az iparművész bábtervező, másrészt láttam már őket a Színháztörténeti Múzeumban.
ezek az öntőformák különlegességek:
A bábkiállítás, a "Tündérszárnyon" címet viselte, láthatók voltak ugyanis az Árgyélus királyfi és Tündérszép Ilona meséjének bábjai is. A kiállítás után pedig mai feldolgozásban következet ugyanez a mese, a Bóbita Bábszínház előadása, új bábokkal, friss asszociációkkal.
Miareczky Edit bábjai csillogóak voltak, és éteriek. Bárcsak posztolhatnék most róluk is képeket!
*
Másnap a győri Vaskakas Bábszínház Metamorfózis- Fehérvarázs c. előadása volt a reggeli bábos- ünnepem :)
A fiaim előző napi lelkesedése kitartott, s velem jöttek erre az előadásra is. Meséltem nekik, hogy ez báb nélküli előadás lesz, tárgy animáció, nagyon kíváncsiak lettek. Nagy örömömre az előadás lenyűgözte Őket. A majd egy órás előadás után, lelkendezve mondták, hogy néznék még... hát én is! sőt még játszanám is szívesen, mert ez az a fajta nehéz munka volt a színészek részéről, ami könnyednek tűnt. Pedig nem az, de annyira nagy volt az összhang, annyira pergő volt és szórakoztató, hogy játékos kedve lett a nézőnek is, inspiráló volt és kedves.
Az előadás megidézte az animáció, a bábjáték misztériumát, eredendő lényegét, a varázslatot, hogy bármiből lehet bármi és a tárgyakat fel lehet lelkesíteni, s általuk meg lehet idézni bármit.
(Az előadás egymáshoz fűződő kisebb etapokból állt, 5 színész és sok fehér lepedő varázslatos összhangja zenével. )
Az előadás megidézte az animáció, a bábjáték misztériumát, eredendő lényegét, a varázslatot, hogy bármiből lehet bármi és a tárgyakat fel lehet lelkesíteni, s általuk meg lehet idézni bármit.
(Az előadás egymáshoz fűződő kisebb etapokból állt, 5 színész és sok fehér lepedő varázslatos összhangja zenével. )
*
Még aznap este következett a Szavak nélkül - a Hups!Társulat előadása. A társulat tagjai idén végeztek a budapesti Színház és Filmművészeti Egyetem bábszínész szakán, műsoruk egy válogatás az elmúlt öt év bábos mesterség -vizsgáiból. Az előadás kis jelenetei különböző bábos technikákra épültek. Nagyon tetszett a minimalista stílusuk, a diákos hangulat, az írásvetítős árnyjátékokkal, fiatal lendülettel, poénokkal, és fantasztikus volt az élőzene, melyet a tehetséges fiatalok maguk szolgáltattak az előadáshoz. Nagyon jó családias hangulatú vidám est volt.
Későn lett vége, hazafelé a kocsiban azon elmélkedtünk melyik is volt a legjobb, kinek melyik a kedvence és miért, közben pedig irgalmatlanul rámtörtek a nosztalgikus érzések, hogy milyen jó is volt egyetemistának lenni.
Későn lett vége, hazafelé a kocsiban azon elmélkedtünk melyik is volt a legjobb, kinek melyik a kedvence és miért, közben pedig irgalmatlanul rámtörtek a nosztalgikus érzések, hogy milyen jó is volt egyetemistának lenni.
Otthon még gyorsan leírtam a kis etűdök sorát magamnak mert jól esett még lerögzíteni magamnak a gondolatébresztő kis ötleteket.
/a Bóbita este :) /
Hétfőn jött a Semmi. Jane Teller írásából született bábelőadás a Budapest Bábszínház előadása.
Ez a Semmi, nem semmi, nagyon kemény, nehéz munka lehetett. Gimesi Dóra volt a dramaturg, nem lehetett könnyű dolga, de nagyot alkotott, s az összes alkotó, és zseniálisak voltak a színészek is. Ez egy nagyon kemény folytatása volt a fesztiválnak, de vannak dolgok, amikről nem lehet finomkodva beszélni. Ez a történet egy pszichothriller, és igen, rengeteg tanulsága van, de jó, hogy nincs kimondva, nincs szájba rágva, de meg van fejtve, és sokkolóan van kifejtve.
/a Bóbita este :) /
*
Hétfőn jött a Semmi. Jane Teller írásából született bábelőadás a Budapest Bábszínház előadása.
Ez a Semmi, nem semmi, nagyon kemény, nehéz munka lehetett. Gimesi Dóra volt a dramaturg, nem lehetett könnyű dolga, de nagyot alkotott, s az összes alkotó, és zseniálisak voltak a színészek is. Ez egy nagyon kemény folytatása volt a fesztiválnak, de vannak dolgok, amikről nem lehet finomkodva beszélni. Ez a történet egy pszichothriller, és igen, rengeteg tanulsága van, de jó, hogy nincs kimondva, nincs szájba rágva, de meg van fejtve, és sokkolóan van kifejtve.
/ kép a Budapest Bábszínház szóróanyagáról/
Érdemes elolvasni a következőt: riport - Semmi
A zene Quimby, de a jól ismert szövegek így teljesen új értelmezésben. A bábok nagyszerűek és hatásosak voltak.
Este Antigoné szelleme Lengyelországból, a Bialystoki Bábszínház előadásásban. Angol felirattal kevésbé volt élvezhető számomra a Semmi után, már nem tudott megérinteni, a Semmi már annyira lesokkolt, pedig hatalmas munka, nagy erők mozgása volt ebben az előadásban is. Örültem, hogy láttam, csak nem voltam ráhangolódva eléggé sajnos. Elraktároztam.
Az előadás után közelről is szemügyre vehettük a bábokat:
A zene Quimby, de a jól ismert szövegek így teljesen új értelmezésben. A bábok nagyszerűek és hatásosak voltak.
*
Este Antigoné szelleme Lengyelországból, a Bialystoki Bábszínház előadásásban. Angol felirattal kevésbé volt élvezhető számomra a Semmi után, már nem tudott megérinteni, a Semmi már annyira lesokkolt, pedig hatalmas munka, nagy erők mozgása volt ebben az előadásban is. Örültem, hogy láttam, csak nem voltam ráhangolódva eléggé sajnos. Elraktároztam.
*
Kedden a Variációk szerelemre- Besztercebányai Bábszínház előadásával folytatódott az előző nap megkezdett nehéz témák sora. Az előadás két színdarabból született, összefűzve és nem összeolvasztva, tehát 2 egymástól elkülönülő részből állt. Az elsőnél még nevettünk, mert ironikus volt de humoros is, s a végén (a bábbá vált nő kikacsintásával ) feloldozás is volt, a második rész, amely a színpad másik oldalán játszódott drámai volt, és nem volt fellélegzés, feloldás a végén. A női lelek, női sors, női szerep kutatása volt mindkettő.
Egy kép az első játékból:
*
S a végére megint vidámság:
Szerdán a cseh marionett remeke, a Naív színház előadásásban a Budulinek zárta a fesztivált.
Ez egy vidám feldolgozása volt egy jól ismert cseh népmesének, s habár engem jobban vonzanak a felnőtt bábelőadások, itt a bábok igényessége, a jellegzetes cseh faragott- festett marionettek tették számomra érdekessé az előadást.
Az előadás után közelről is szemügyre vehettük a bábokat:
(A fesztiválon szerepelt még Pályi János, a Márkus színház, Fabók Mancsi, Róluk most csak azért nem írok bővebben, mert olyasmit játszottak amit már régebben láttam, s most nem dupláztam a fesztivál miatt, de régebbi bejegyzésekben már írtam róluk. )
Összegezve tehát, a Metamorfózis fesztivál jól sikerült és jó lesz számon tartani, mikor lesz a következő! :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése